Atypische myopathie (AM), ook wel weidemyopathie, is een levensbedreigende spierziekte bij paarden, waarbij de stofwisseling in de skeletspieren zeer snel en zodanig worden aangetast dat het paard moeilijk tot niet meer beweegt. De ziekte kan binnen 24 uur fataal zijn; zo’n 70% van de paarden overlijdt eraan. De ziekte wordt veroorzaakt door hypoglycine A, een gifstof die voorkomt in bladeren, zaden en kiemen van bepaalde esdoorns. Met name in het najaar (afvallende bladeren en zaden) en voorjaar (kiemenplantjes) is er een verhoogd risico op AM.

De ziekte komt sinds 2000 steeds meer voor bij paarden. Vanwege de vrij recente ontdekking is er echter nog weinig over bekend en is er ook (nog) geen effectieve behandeling gevonden. Daarom is het belangrijk om preventieve maatregelen te nemen en de symptomen van AM te kunnen herkennen.

Oorzaak

Mogelijk spelen meer factoren een rol, maar de giftige stof hypoglycine A lijkt de belangrijkste factor in het ontstaan van AM. Recent is aangetoond dat de gifstof voor kan komen in bladeren, zaden en zaailingen van bepaalde esdoornsoorten, waarbij de hoeveelheid van boom tot boom sterk kan verschillen. In Nederland komen ook veel esdoornsoorten voor, echter voor zover onderzocht en bekend zijn de Gewone esdoorn en de Vederesdoorn vooralsnog de enige boosdoeners.

Symptomen
Atypische myopathie kan binnen 24 uur optreden en snel verergeren. Veel van de symptomen lijken op tying-up of maandagziekte. Signalen die wijzen op atypische myopathie zijn stijf bewegen, helemaal niet bewegen, veel liggen, niet meer kunnen opstaan. De abnormale spierafbraak kan zorgen voor zwakke of verstijfde spieren, spiertrillingen, koffiekleurige urine en moeite met plassen. Het paard kan een verhoogde hartslag en versnelde ademhaling hebben, zweten en onderkoeld raken.

Preventie
Het belangrijkste wat je kunt doen in het voorkomen van atypische myopathie is ervoor zorgen dat door paarden gebruikte weides en drinkgelegenheden vrij zijn van bladeren, zaden en zaailingen van de esdoorn (Lees hier meer over het herkennen van esdoorns). Het is ook verstandig om eikels, andere bladeren en zaden en paddenstoelen weg te halen. Zorg daarbij voor voldoende ruwvoer in het najaar (i.v.m. verminderde kwaliteit van het gras) en houd je paard in een algemeen goede conditie.

Neem direct contact op met je dierenarts wanneer je atypische myopathie vermoedt bij je paard! Zorg ervoor dat het paard niet hoeft te bewegen en houd het warm. Haal ook andere paarden zo snel mogelijk weg uit het betreffende weiland.

Lees het volledige kennisartikel Atypische myopathie bij paarden op Paardenarts.nl.