Blessurepreventie bij paarden

Om aan blessurepreventie bij je paard te kunnen doen, is het nodig om eerst de risico’s voor het ontstaan van een blessure in kaart te brengen. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen risico’s van binnenuit het paard en risico’s van buitenaf.

Risico’s van binnenuit

Een goede conformatie zorgt er voor dat het paard optimaal in staat is de ruiter te dragen. Wanneer het paard last heeft van een scheve beenstand, gebitsproblemen of een verkeerde stand van de wervelkolom kunnen er blessures ontstaan. Ook overgewicht is een gezondheidsrisico dat zorgt voor verhoogde belasting tijdens het bewegen en een grotere kans op ziekten zoals insulineresistentie, Equine Metabool Syndroom en hoefbevangenheid.

Als een paard lichamelijke problemen heeft, dan zal het daarvoor in zijn beweging gaan compenseren. Zo kunnen problemen als scheefheid, kreupelheid en rugproblemen een rol gaan spelen. Is dit proces eenmaal in gang, dan is de oorspronkelijke oorzaak van de blessure vaak lastig te achterhalen. Het paard zal voor zowel de blessure als de compensatie behandeld moeten worden. Hierbij is de samenwerking tussen de dierenarts en andere zorgprofessionals (zoals de paardengebitsverzorger, hoefsmid, fysiotherapeut en chiropractor) van essentieel belang.

Risico’s van buitenaf

Blessurerisico’s van buitenaf zijn vaak makkelijker te verkleinen dan risico’s van binnenuit, maar vragen wel meer toewijding van de eigenaar in het management van het paard. Dit management begint bij het uitzoeken van een passend zadel, hoofdstel en bit. Let ook op de geschiktheid van de bodem van de rijbaan. Tijdens het rijden kan scheefheid van de ruiter ook bij het paard compensatie en scheefheid in het lichaam veroorzaken. Met technologieën zoals de Flexchair en teugeldrukmeters kan hierin inzicht gegeven worden. Tenslotte is het belangrijk de training goed op te bouwen. Neem de tijd voor een warming up en cooling down en geef het paard na een zware training voldoende rust om weer te herstellen.

Belangrijk bij blessurepreventie is het tijdig opsporen van kleine afwijkingen die kunnen leiden tot iets groters. Regelmatige controle door de dierenarts en andere zorgprofessionals helpen je om blessure risico’s op tijd te herkennen. Om objectieve bewegingsanalyse van een paard te kunnen doen is tegenwoordig ook steeds meer mogelijk (high speed camerasystemen, beensensoren).

Lees het volledige kennisartikel ‘Blessurepreventie bij paarden op Paardenarts.nl.