PPID bij paarden

PPID (Pituitary Pars Intermedia Dysfunction) komt na het vijftiende levensjaar bij ruim 15% van de paarden en pony’s voor. Ook jongere dieren kunnen PPID krijgen. De hormoonhuishouding van een paard met PPID is ontregeld, doordat de hypofyse niet meer naar behoren werkt. Dit kan tot meerdere ziekteverschijnselen leiden, waaronder hoefbevangenheid.

PPID stond voorheen ook wel bekend als ziekte van Cushing, maar dat is niet helemaal hetzelfde. Daarom is PPID een betere term. Hoewel PPID dus veel voorkomt, zeker bij oudere paarden, zijn maar weinig mensen zich hiervan bewust. Daarom wordt PPID vaak pas laat ontdekt.

Ziekteverschijnselen

PPID is een aandoening die langzaam verergert. De eerste verschijnselen zijn lusteloosheid en verminderd presteren. Later ontwikkelen zich andere symptomen, die per paard kunnen verschillen.

Duidelijke ziekteverschijnselen van PPID zijn een afwijkende (krullende) vacht, vetophoping boven de ogen, veel zweten rond nek en schouders, veel drinken en plassen en spierafname. Door de afname van de buikspieren kan bovendien een hangbuik ontstaan. De weerstand van een paard met PPID is ook verminderd, waardoor wonden slecht genezen en chroninsche infecties op de loer liggen. Merries met PPID zijn bovendien minder vruchtbaar en geven soms spontaan melk. Ook komen in zeldzame gevallen epilepsie en blindheid voor.

Hoefbevangenheid is de ernstigste aandoening die door PPID kan ontstaan. Wanneer een paard zonder duidelijke oorzaak hoefbevangen raakt (en met name wanneer het paard ook ouder dan 15 jaar is), moet het daarom altijd op PPID worden getest.

PPID-test

PPID is eenvoudig vast te stellen door middel van een bloedtest. Deze kan doorgaans het beste in het najaar worden uitgevoerd.

Behandeling & prognose

Hoewel PPID niet meer overgaat, zijn de verschijnselen goed te behandelen, zeker bij een tijdige diagnose. Raadpleeg daarom altijd een dierenarts als je denkt dat je paard misschien PPID heeft.

Dit is een samenvatting. Lees het volledige kennisartikel ‘PPID bij paarden’ op Paardenarts.nl.